Menu

Producten

Gebiedsvisie en ontwerp

Sectorale visie en beleid

Onderzoek en veldwerk

Strategie en proces

Kennisbank

Projecten

Over ons

Vakkennis

Binnenstad profiteert van aanwezigheid grote sport- en elektronicawinkels


Na bouwmarkten, tuincentra en meubelzaken zijn ook grootschalige sport- en elektronicawinkels steeds vaker op bedrijventerreinen of aan de snelweg gevestigd. Vaak wordt aangenomen dat ze doelgericht worden bezocht. Mede vanwege de forse ruimteclaim wordt een locatie buiten de binnenstad toegestaan. Uit grootschalig onderzoek blijkt echter dat grote sport- en elektronicawinkels juist een belangrijke rol spelen bij recreatief winkelen en als publiekstrekker in binnensteden grote toegevoegde waarde hebben.

Dat is de uitkomst van een uitgebreide bezoekersenquête uitgevoerd door ruimtelijk-economisch adviesbureau DTNP uit Nijmegen. In 18 binnensteden zijn 4.500 bezoekers van Intersport, Media Markt, BCC en Perry Sport ondervraagd. Deze winkels blijken voor consumenten een belangrijke reden om naar de binnenstad te gaan. Als ze eenmaal in de binnenstad zijn, bezoeken ze vaak ook nog andere winkels in uiteenlopende branches. Doordat grote sport- en elektronicawinkels bovendien hoge bezoekersaantallen hebben, zorgen ze voor veel toestroom waar andere winkels van kunnen profiteren.

Uit de enquête blijkt dat de sport- of elektronicawinkel voor 35% van de respondenten de belangrijkste reden is voor het bezoek aan de binnenstad. Grote sport- en elektronicawinkels zijn publiekstrekkers en zorgen voor passantenstromen in de binnenstad. Een grote vestiging van BCC, Intersport of Perry Sport trekt 5.000 à 10.000 bezoekers per week en een Media Markt zelfs 15.000 à 20.000. Ter vergelijking, een moderne supermarkt heeft wekelijks 10.000 à 20.000 bezoekers.

Vaak wordt aangenomen dat grote sport- en elektronicawinkels doelgericht worden bezocht. Consumenten zouden het artikel vooraf in hun hoofd hebben en het efficiënt willen aanschaffen om daarna weer naar huis te gaan. Echter, 75% van de respondenten blijkt na het bezoek aan een sport- of elektronicawinkel ook nog één of meer andere winkels in de binnenstad te bezoeken. Bijna de helft van alle ondervraagden bezoekt zelfs drie of meer andere winkels. De grote mate van combinatiebezoek duidt op recreatief winkelgedrag en past uitstekend bij de binnensteden. Zelfs als dergelijke winkels aan de rand van de binnenstad zijn gevestigd, is het combinatiebezoek hoog.

Door de grote aantallen bezoekers, het vele combinatiebezoek met andere winkels en doordat de winkel het primaire bezoekdoel voor veel consumenten is, hebben grootschalige sport- en elektronicawinkels een aanzienlijke toegevoegde waarde voor een binnenstad. Ze kunnen gezien worden als 'themawarenhuizen' en zijn een belangrijke schakel bij recreatief winkelen. Projectontwikkelaars en gemeenten doen er goed aan grote sport- en elektronicawinkels in de binnenstad de ruimte te bieden. De ruimtelijke inpassing van grootschalige winkelunits blijkt in of aan de rand van veel binnensteden goed mogelijk (o.a. Rotterdam, Eindhoven, Enschede, Zwolle en Doetinchem). Ook voor de sport- en elektronicawinkel zelf is de binnenstad volgens DTNP de beste vestigingslocatie. Mede door de groei van verkoop via internet is het bieden van beleving steeds belangrijker, en een recreatieve binnenstad biedt hiervoor de beste kansen.

Meer informatie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Rik Eijkelkamp, 024 - 379 20 83. Een factsheet met informatie over het onderzoek kunt u hier downloaden.

Deze website maakt gebruik van cookies voor het verzamelen van anonieme gebruikersstatistieken. Meer informatie