Menu

Producten

Gebiedsvisie en ontwerp

Sectorale visie en beleid

Onderzoek en veldwerk

Strategie en proces

Kennisbank

Projecten

Over ons

Door de ogen van de bezoeker langs de centra op de Heuvelrug
Retailparagrafen Utrechtse Heuvelrug

De Utrechtse Heuvelrug is een gemeente van kleine en grote dorpen tussen een aantal grotere steden, zoals Zeist en Veenendaal, en dicht bij de binnenstad van Utrecht. Momenteel is er meer aanbod te vinden dan je op grond van de ligging zou vermoeden. Gezien de landelijke trends is het echter niet vanzelfsprekend dat dat aanbod ook op peil blijft.

De gemeente ondernam daarom samen met DTNP, onder de noemer ‘levendige dorpskernen’, actie om de economische vitaliteit van de centra te behouden. Voor elke kern met een centrumgebied is een ‘Retailparagraaf’ opgesteld; een korte analyse met een daaruit voortvloeiend actieplan.

Uiteraard gingen we zelf de dorpen langs voor een uitgebreide analyse. Maar daarnaast komen de paragrafen vooral tot stand door actieve inbreng van de lokale ondernemers uit de betreffende kernen. Per kern hebben we een bijeenkomst met de ondernemers georganiseerd. Na een discussie over de toekomstige doelgroepen liepen we door het centrum om vanuit het perspectief van de verschillende bezoekers naar het centrum te kijken. Tijdens deze schouw werd er al druk gediscussieerd en die discussie zetten we, eenmaal weer binnen, meer gestructureerd voort.

Een greep uit de thema’s die zijn behandeld: het gebrek aan daghoreca en andere ‘belevingbrengers’ op de Traaij in Driebergen-Rijsenburg, een heldere looprouting door Doorn-centrum, spanning tussen de dubbelfunctie als stations- en centrumgebied in Maarn, de complementariteit tussen het boodschappencentrum en de retail langs de Rijksstraatweg in Leersum en het toekomstperspectief van de winkelfunctie in het historische centrum van Amerongen.

Iedere retailparagraaf is een dynamisch actieplan; een lijst met projecten die kunnen worden afgetikt en waaraan projecten kunnen worden toegevoegd om het betreffende centrum aantrekkelijker te maken voor bewoners en toeristen. Met deze actieplannen kunnen ondernemers, eigenaren, gemeente en andere partners (b.v. regionaal bureau toerisme) nog beter samenwerken om de centra vitaal te houden.

Bijlagen:

Nieuwsbrief
Deze website maakt gebruik van cookies voor het verzamelen van anonieme gebruikersstatistieken. Meer informatie