Menu

Producten

Gebiedsvisie en ontwerp

Sectorale visie en beleid

Onderzoek en veldwerk

Strategie en proces

Kennisbank

Projecten

Over ons

Proeven en ontmoeten: de kracht van de ambulante handel
Rapport gepresenteerd op congres CVAH

Het koopgedrag van consumenten verandert snel. Winkels en centrumgebieden moeten zich aanpassen. Dat geldt ook voor de warenmarkt, de ‘ambulante handel’. Met de menselijke maat, sociaal contact, vakmanschap en advies onderscheidt de warenmarkt zich van winkelketens en webshops. Vanuit die eigen kernkwaliteiten kan de markt inspelen op de groeiende aandacht voor food, proeven, beleven en verblijven.

Dat is de conclusie van het rapport ‘Proeven en ontmoeten: de kracht van de ambulante handel’, dat wij opstelden in opdracht van de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH). Dirk Jan Droogh presenteerde gisteren de resultaten op het landelijke congres van de CVAH in Almelo. Met dit rapport wil de CVAH, na de gemeenteraadsverkiezingen, met gemeenten en ondernemers in het hele land aan de slag.

Wekelijks evenement voor ‘proeven en ontmoeten’
Met ‘ambachtelijk en vers’ als basis, gericht aangevuld met overige specialisten, kan de warenmarkt optimaal toekomstgericht worden. Ondanks dat juist de ambulante handel zich bij uitstek leent om flexibel in te spelen op veranderingen, zoals de trend dat consumenten meer aandacht hebben voor voeding en duurzaamheid, en vaker, op meer momenten op de dag buiten de deur eten, is de warenmarkt vaak gevangen in ‘vaste patronen’ en verouderde regels, waardoor onvoldoende ruimte is voor vernieuwing.

Wij signaleerden dat de warenmarkt in het gemeentelijke beleid soms ‘tussen wal en schip valt’. De markt verdient meer aandacht dan alleen ‘vergunningen en handhaving achteraf’. Een ‘offensieve strategie aan de voorkant’ kan de warenmarkt tot de attractieve publiekstrekker van stads- en dorpscentra maken: de markt als wekelijks evenement voor ‘proeven en ontmoeten’ brengt sfeer en levendigheid in het centrum. Een festivalachtige sfeer, met foodtrucks en een terras voor meerdere kramen, kan zeker op de grotere markten nieuwe, jongere klanten trekken.

Samen aan de slag
Er is geen blauwdruk voor de warenmarkt of één aanpak die overal werkt. Omstandigheden en kansen zijn overal anders, lokaal maatwerk is de oplossing. Met dit rapport in de hand roept de CVAH ondernemers, beleidsmedewerkers en wethouders Economische Zaken op om na de verkiezingen met elkaar aan de slag te gaan. Met ‘Proeven en ontmoeten’ als leidraad kunnen zij bepalen wat men in de lokale situatie wil en kan. Met dat gezamenlijke doel voor ogen kan men vervolgens de juiste maatregelen en regels kiezen.

Bijlagen:

Nieuwsbrief
Deze website maakt gebruik van cookies voor het verzamelen van anonieme gebruikersstatistieken. Meer informatie