Menu

Producten

Gebiedsvisie en ontwerp

Sectorale visie en beleid

Onderzoek en veldwerk

Strategie en proces

Kennisbank

Projecten

Over ons

Marktwerking en regels hand in hand op de markt
DTNP rondt onderzoek op 25 Amsterdamse warenmarkten af

In Amsterdam staat het functioneren van veel markten onder druk. De gemeente Amsterdam kiest voor kwalitatieve verbetering van de markten in de stad. DTNP onderzocht het afgelopen jaar alle ruim 25 markten. Veranderende consumenten en hun wensen vragen om aangepast en nieuw ondernemerschap, maar soms ook om herziening van beleid en regels om dat mogelijk te maken.

Van kousenband op het Anton de Komplein in Zuidoost tot biologisch geslingerde honing op de Lindengracht in de Jordaan; van de oude bekende Albert Cuyp in de Pijp tot de relatief nieuwe Reuringmarkt op IJburg; van gemeentelijk gereguleerde markt op de Van der Pek in Noord tot verzelfstandigde markt ‘op afstand’ op het Sierplein in Slotervaart: ruim 25 algemene warenmarkten telt Amsterdam, van maandag tot en met zaterdag in totaal zo’n 3.500 ondernemers per week.

Zoveel markten, zoveel verschillen. In Amsterdam staat het functioneren van veel markten onder druk. In haar Marktvisie 2018-2026 kiest de gemeente voor kwalitatieve verbetering van de markten in de stad. Niet alleen de markt en de marktkooplieden zelf zijn daarbij uitgangspunt, maar (vooral ook) de Amsterdammers, waarop de markt (beter) moet aansluiten.

DTNP onderzocht het afgelopen jaar alle markten van Amsterdam. Daarbij bekeken wij zorgvuldig elke markt afzonderlijk. Maar bovenal beoordeelden we de markten in hun onderlinge samenhang en in samenhang met het verzorgingsgebied en de overige voorzieningen.

Zo kwam in sommige delen van de stad een grote ‘mismatch’ naar voren tussen het aantal kooplieden en marktdagen en het aantal en type inwoners ‘in hun visvijver’: het potentiële verzorgingsgebied. Het gevolg daarvan is goed zichtbaar op de betreffende markten: de ‘mismatch’ maakt de haalbare omzetten per uur en investeringsniveaus laag en het aanbod ‘schraal’ en weinig attractief. Het gevolg is dat het aanbod op de markt ook kwalitatief vaak niet goed meer aansluit op wat de huidige (en toekomstige) inwoners vragen.

Er zijn ook markten waar het nog altijd gezellig druk is en waar de marktkooplieden nog goed kunnen ondernemen. Deze markten sluiten goed aan bij de wensen van de hoogopgeleide bakfietsouders en fijnproevende lekkerbekken op zoek naar vakmanschap en kwaliteit.

Het onderzoek maakt duidelijk dat het bij de kwalitatieve verbetering van markten gaat om een subtiel samenspel tussen vraag en aanbod. Veranderende consumenten en consumentengedrag vragen niet alleen om aanpassing van ondernemers, maar ook om herziening van beleid en regels. De overheid heeft uiteindelijk de beslissende rol als ‘marktmeester’: zij bepaalt de locatie, de opstelling, het aantal plaatsen en marktdagen, de openingstijden en de regels over toewijzing en eventuele branchering. Met onze onderzoeksresultaten is de gemeente Amsterdam nu per deelgebied met betrokkenen op en rond de markten aan de slag.

Bijlagen:

Nieuwsbrief
Deze website maakt gebruik van cookies voor het verzamelen van anonieme gebruikersstatistieken. Meer informatie