Menu

Producten

Gebiedsvisie en ontwerp

Sectorale visie en beleid

Onderzoek en veldwerk

Strategie en proces

Kennisbank

Projecten

Over ons

Horeca-ondernemer acteert steeds vaker als winkelier

In de Vlaamse Wasbar kan je een hapje eten tijdens het wassen van je kleding en in steeds meer boekenwinkels is ook een koffiehoek te vinden. ‘Blurring’ is al sinds enkele jaren een opkomend fenomeen in binnensteden. Bij deze zogenaamde branchevervaging wordt ingezet op een totaalbeleving van winkelen, waarbij de grenzen tussen detailhandel en horeca minder scherp worden. Blurring ging eerder in de meerderheid van de gevallen om het toevoegen van een kleinschalige horeca-activiteit aan winkels of diensten. Tijdens de coronacrisis biedt de omgekeerde ontwikkeling juist perspectief voor de horeca.

Inventieve horeca-ondernemers beginnen steeds vaker een winkel bij of in hun zaak, om zo alsnog inkomsten te genereren in de tijd dat hun normale horeca-activiteit niet kan worden uitgeoefend en om klanten bij hun zaak betrokken te houden. Veelal kunnen klanten in deze winkels de speciaalbieren van de horecazaak of de ingrediënten voor de gerechten of de cocktails van de menukaart kopen, waarmee zij thuis alsnog hun avondje uit kunnen vieren. Anderen verkopen ook producten die de pre-corona-menukaart verder aanvullen, zoals een ruimer assortiment aan wijnen.

Sommige horecaondernemers zetten deze overstap van horecazaak naar winkel nog verder door en laten hun horeca-activiteiten tijdelijk (bijna) helemaal los. Van kroegen in Apeldoorn en Breda verscheen recent in het nieuws dat zij hun zaak tijdelijk hebben ingericht als kerstwinkel en in Bergen op Zoom kunnen mensen nu in het café naar de kapper. En in ons eigen Nijmegen is een inventieve onderneemster een winkel in tweedehands kinderkleding begonnen, maar daarnaast kun je in haar eetcafé nog steeds maaltijden afhalen.

Veel horeca-ondernemers blijken enorm creatief te zijn en te kijken naar wat er nog wél kan. Met het inrichten van winkels zorgen zij nu voor inkomsten en doen ze alvast aan klantenbinding voor de periode ná corona. De al eerder ingezette trend van branchevervaging blijkt zo op een onverwachte manier opnieuw kansen te bieden voor ondernemers om zich te onderscheiden.

Bijlagen:

Nieuwsbrief
Deze website maakt gebruik van cookies voor het verzamelen van anonieme gebruikersstatistieken. Meer informatie