Menu

Producten

Gebiedsvisie en ontwerp

Sectorale visie en beleid

Onderzoek en veldwerk

Strategie en proces

Kennisbank

Projecten

Over ons

Start analyse en uitgebreide participatie op weg naar Programma Binnenstad Purmerend

Projectleider Tycho Wissink is enthousiast over de binnenstad van Purmerend: “Er hangt een goede vibe in en om de binnenstad. Er is een merkbaar gevoel van positivisme. De Purmerenders zijn trots op hun ‘stadje’ en dat is volkomen terecht.”

Als groeikern van Amsterdam kreeg Purmerend in de jaren ’60 een groeistuip, maar ook een imagoprobleem als ‘dependance van’. ‘Marktstad’ Purmerend heeft echter een mooie historische binnenstad, waar veel handel werd en wordt gedreven. De Koemarkt en de Kaasmarkt refereren aan deze historie, maar in de binnenstad van Purmerend blijft zeker niet alles bij het oude. De Koemarkt is een gezellig horecaplein geworden, het winkelaanbod is er divers, zowel grote modeketens als speciaalzaken van lokale topondernemers en de warenmarkt is een trekker op dinsdag. Op de gebieden van cultuur, leisure, wonen en werken zijn er, mede door de sterke bevolkingsgroei, potenties in de binnenstad.

DTNP heeft van gemeente Purmerend opdracht gekregen om komend jaar een integrale en gedragen Programma Binnenstad op te stellen met de samenleving, waarmee de binnenstad nog aantrekkelijker, completer en herkenbaarder wordt als de centrale ontmoetingsplek voor stad en land.

Tycho: “We gaan op zoek naar nieuwe en extra mogelijkheden en potenties voor de binnenstad. Hiervoor laten we ook bewoners, bezoekers, eigenaren en ondernemers aan het woord. Dit doen we met enquêtes, maar ook met binnenstadsateliers, waar iedereen kan binnenlopen en zijn of haar wensen voor de binnenstad kenbaar kan maken. Zo werken we samen aan een nog mooiere binnenstad voor Purmerend.”

Bijlagen:

Nieuwsbrief
Deze website maakt gebruik van cookies voor het verzamelen van anonieme gebruikersstatistieken. Meer informatie