Menu

Producten

Gebiedsvisie en ontwerp

Sectorale visie en beleid

Onderzoek en veldwerk

Strategie en proces

Kennisbank

Projecten

Over ons

Integraal onderzoek binnenstad en supermarktstructuur Franeker

“Supermarkten zijn heel belangrijk in een binnenstad. De binnenstad van Franeker is vanwege het historische en toeristische karakter echter niet zo maar een centrum. Daarom is het heel goed dat we nu de binnenstadsvisie én de supermarktstructuur voor de gemeente in samenhang onderzoeken,” zegt projectleider Ward Frielink over het onderzoek dat wij afgelopen week startten in de gemeente Waadhoeke.

De vigerende binnenstadsvisie van Franeker stamt uit 2013. Sindsdien zijn er in de binnenstad en bij haar bezoekers ongetwijfeld zaken veranderd. Zo hebben de coronamaatregelen de afgelopen jaren hun weerslag gehad op de binnenstad. En ook landelijk is er sinds 2013 uiteraard veel veranderd in het koopgedrag van consumenten, bijvoorbeeld door de opkomst van webwinkels.

Ward: “Dat zijn genoeg redenen om de binnenstadsvisie te actualiseren. Wat betekent het voor de deelgebieden als bijvoorbeeld de looproutes van bezoekers in de binnenstad veranderd zijn? Hoe kunnen we hierop inspelen? Waar hebben de beperkende maatregelen rond corona en de groei van het internetwinkelen effect gehad? Betekent dit iets voor de afbakening van het centrum?”

Afgelopen jaar voerde DTNP voor de gemeente een onderzoek uit naar de marktruimte voor supermarkten in Franeker. Uit dat onderzoek bleek dat er aanleiding is nader integraal onderzoek naar de meest optimale supermarktstructuur te doen, voordat ingrijpende, structuurbepalende keuzes gemaakt kunnen worden.

Ward: “De gemeente heeft ons gevraagd ook dat onderzoek uit te voeren. De belangrijkste vraag daarbij is op welke locatie supermarktontwikkelingen de grootste toegevoegde waarde hebben. We bekijken dit dus in samenhang met de ontwikkelingen in de binnenstad. Zo kunnen we tegelijkertijd aandacht hebben voor de functie en inpassing van supermarkten in de binnenstad als voor het belang van supermarkten voor de regionale aantrekkingskracht van Franeker.”

Nieuwsbrief
Deze website maakt gebruik van cookies voor het verzamelen van anonieme gebruikersstatistieken. Meer informatie