Menu

Producten

Gebiedsvisie en ontwerp

Sectorale visie en beleid

Onderzoek en veldwerk

Strategie en proces

Kennisbank

Projecten

Over ons

Nieuwe opstelling warenmarkt Weert werpt vruchten af

Een nieuwe opstelling voor de warenmarkt van Weert bleek nog niet zo eenvoudig, maar heeft uiteindelijk goed uitgepakt. In het najaar van 2019 was het inrichtingsplan klaar. Projectleider Rik Eijkelkamp nam contact op met Alwin Snijders, teamleider Toezicht en Handhaving van de gemeente, met de vraag hoe het nu met de markt van Weert gaat.

Alwin Snijders: “De nieuwe opstelling van de weekmarkt op zaterdag is een groot succes. In tegenstelling tot de landelijke ontwikkeling van steeds minder kooplieden lukt het de wekelijkse warenmarkt in Weert om nieuwe marktkooplieden naar zich toe te trekken. Ook de bestaande marktondernemers zijn tevreden met de nieuwe opstelling en hun plek.”

De markt staat nog steeds op de meest centrale delen van de binnenstad, en een aantal ondernemers zijn de straten 'ingetrokken', om zo het centrale circuit te versterken. De markt is daarmee nog meer onderdeel van de pleinen met de winkels en horeca. De bezoekers van de binnenstad komen vanzelf ook op de markt. Een andere belangrijke verbetering was het meer mengen van de food- en non-foodondernemers. Met name tussen de non-foodkramen waren in het verleden gaten ontstaan. Nu zijn meerdere publiekstrekkers in de food, zoals vis en kaas, beter over de gehele markt verspreid. Daarnaast heeft de horeca aan het historische marktplein door de nieuwe inrichting meer ruimte voor terrassen.

Rik: “Het was nog niet eenvoudig de nieuwe opstelling te maken. Een ondernemer met een goede plek die hij vanuit het verleden verworven had, was niet direct te porren voor een andere opstelling. Toch lukte het om vanuit het nieuwe plaatje, vanuit het totale belang en in persoonlijk overleg met alle kooplieden tot een sterk verbeterde totaalopstelling te komen. Nu deze ook goed blijkt te werken en er zelfs ondernemers bij komen in plaats van vertrekken, zijn we heel trots op dit resultaat. De wekelijkse markt, het feestje op zaterdag, trekt veel publiek, ook uit de regio en de Belgische grensstreek.”

Net na de testfase van de nieuwe opstelling gingen we de coronaperiode met de lockdowns en afstandsmaatregelen in. Daardoor moest er tijdelijk geschoven worden met de kramen. Alwin: “Snel daarna werd wel duidelijk dat de nieuwe opstelling zijn vruchten afwierp. Er kwam meer loop in alle delen van de markt, met dus zelfs een toename van het aantal ondernemers. Het centrum als geheel profiteert van de aantrekkingskracht van de markt. De nieuwe opstelling én een proactieve marktmeester, Peter Brouwers, zijn belangrijke verklaringen voor dit succes. Een actievere betrokkenheid vanuit de marktmeester was ook een van de aanbevelingen van het onderzoek van DTNP.”

Bijlagen:

Nieuwsbrief
Deze website maakt gebruik van cookies voor het verzamelen van anonieme gebruikersstatistieken. Meer informatie