Menu

Producten

Gebiedsvisie en ontwerp

Sectorale visie en beleid

Onderzoek en veldwerk

Strategie en proces

Kennisbank

Projecten

Over ons

Tycho Wissink wordt enthousiast van supermarkten
Presentatie over trends en beleid

“Blijkbaar vertel ik nogal enthousiast over supermarkten” zegt adviseur Tycho Wissink, “In een telefoongesprek dat eigenlijk ging over een gebiedsvisie in Rijssen rolden we het onderwerp ‘supermarkten’ in. Anne Verver van de gemeente Rijssen-Holten stelde toen voor om die kennis eens te komen presenteren in een ambtelijke kennis-sessie.”

Het college van de gemeente Rijssen-Holten vond dit ook een aansprekend idee. Ook de ambtenaren van omliggende gemeenten werden uitgenodigd. De kennis-sessie kreeg zo een wat grotere vorm en vond vorige week plaats in een volle raadszaal in het gemeentehuis van Rijssen-Holten.

Tycho: “Supermarkten zijn van groot belang voor elke voorzieningenstructuur. Maar waarom dat is en wat je daar dan mee moet doen is niet altijd even duidelijk. Het zou handig zijn als we de toekomst zouden kunnen bezoeken. De initiatieven van nu zijn de supermarkten van de toekomst, en die moeten ook dan nog jaren goed kunnen functioneren. Een kritische blik op de trends en ontwikkelingen en logisch ruimtelijk denken vormen ons enige alternatief op tijdreizen. Het eerste deel van de presentatie ging dan ook over het veranderende consumentengedrag en de dynamiek in de sector.”

Het tweede deel ging over hoe en waarom een overheid beleid kan voeren op supermarktontwikkeling. Hierbij gebruikte Tycho voorbeelden uit de praktijk. Denk aan de balans tussen dorpssupers, standplaatsen en boerderijwinkels in het buitengebied. Maar ook aan hoe je supermarkten kan inzetten om je centrumstructuur te bestendigen of juist de routing te veranderen. “Je merkt dan vaak wel dat de voorbeelden op centrumniveau het meeste tot de verbeelding spreken. Daar kan iedereen zich als frequent centrumbezoeker wel in verplaatsen.”

Vanuit de toehoorders gingen vragen onder andere over de schaalvergroting in de supermarktsector en hoe daar mee om te gaan. Wat voor locaties zijn wel of niet geschikt voor een supermarkt? Op welke afstand draagt een supermarkt nog bij aan een centrumgebied? Tycho: “Dat zijn van die vragen waarbij het begint te kriebelen om de situatie daar verder uit te zoeken. Het was erg leuk om even los van een casus over dit onderwerp te kunnen vertellen, maar het is toch nog mooier als je daarna in kan zoomen op een gebied. Dan kun je mensen echt verder helpen met het hoe.”

Onze blik op de ontwikkelingen in het supermarktlandschap werken we momenteel uit in een white paper. Binnenkort is ook dat te lezen op de website van DTNP.

Nieuwsbrief
Deze website maakt gebruik van cookies voor het verzamelen van anonieme gebruikersstatistieken. Meer informatie