Waarvoor komt u naar de markt? En was u vandaag ook naar het centrum gekomen als de markt er niet was geweest? Wat mist u nog op de markt? Deze en nog meer vragen stellen we deze week aan de bezoekers van de markten in de gemeente Zaanstad. Dat doen we in het kader van de marktvisie die we voor de gemeente opstellen.
“Op de markt enquêteren is een gezellige bezigheid,” vertelt enquêteur Marjolein van der Heijden. “De mensen zijn meestal in een goede stemming omdat ze vaak ook voor de gezelligheid naar de markt komen en in zijn voor een praatje. Zeker met dit mooie herfstweer is het een uitje dat nog best vaak gecombineerd wordt met een bezoekje aan de horeca.”
Warenmarkten staan echter landelijk over het algemeen onder druk. De kosten stijgen, de concurrentie van internet en discountformules is, zeker voor het traditionele non-foodaanbod op de markt, groot. Ondernemers stoppen, mede daardoor, vaak zonder dat er een opvolger komt.
“De markt is echter nog steeds heel belangrijk in dorpen en steden,” zegt projectleider Rik Eijkelkamp. “In dorpen vullen ze vaak het aanbod aan, in dorps- én stadscentra gelden ze nog steeds als publiekstrekker en zorgen markten voor levendigheid en niet te vergeten, het persoonlijke contact. Zeker voor de oudere inwoners is het een plek waar ze bekenden kunnen ontmoeten, of een praatje kunnen maken met de marktkoopman waar ze al jaren komen. De markt heeft een sociale functie en brengt verschillende generaties en achtergronden bij elkaar. De gemeente Zaanstad ziet dit belang ook en vroeg ons daarom een visie op de toekomst van de markt op te stellen.”
Afgelopen dinsdag mochten de marktbezoekers in Krommenie hun mening geven, woensdag die van Wormerveer en donderdag en zaterdag staan de enquêteurs in Zaandam. Ook de ondernemers konden met een enquête laten weten wat zij van de markten vinden. Wat gaat er goed, wat kan er beter, hoe zien zij de toekomst? Daarnaast spreken we onder andere nog met ondernemers uit de drie plaatsen en met de marktcommissie.
Rik: “Aan het einde van dit jaar maken we dan, met deze informatie en onze kennis over goedlopende markten in andere plaatsen in het land, de visie. Wat moet er gebeuren om de markten in Zaanstad goed te laten blijven functioneren, zodat ze een relevant en fijn uitje en een goede aanvulling op het winkelaanbod voor de inwoners van Zaanstad kunnen blijven?”