Menu

Producten

Gebiedsvisie en ontwerp

Sectorale visie en beleid

Onderzoek en veldwerk

Strategie en proces

Kennisbank

Projecten

Over ons

Terrassen en uitstallingen: wat vinden belanghebbenden in Rijswijk belangrijk?

Vorige week organiseerden adviseurs Pieter Bos en Noor Dinnissen verschillende inloopbijeenkomsten voor het terrassen- en uitstallingenbeleid, dat DTNP gaat opstellen voor de gemeente Rijswijk. Tijdens de drie bijeenkomsten konden bewoners en ondernemers hun wensen en ideeën over het beleid op post-its en kaartjes en in gesprekken met Noor en Pieter kwijt.

Pieter: “We stonden in Oud-Rijswijk en in het Boogaard Stadscentrum en de derde bijeenkomst was speciaal voor de ondernemers en bewoners uit de overige delen van Rijswijk. Met name de ochtend in Oud-Rijswijk was goed bezocht. We hebben daar erg veel reacties gekregen en er werden levendige gesprekken gevoerd. Zeker de aanwezigheid van terrassen blijkt verschillend te worden beleefd.”

Noor: “Een terrasje pakken tijdens het shoppen of ’s avonds met vrienden is voor veel mensen een fijne bezigheid. De bezoekers gaven aan dat terrassen voor hen een prettige plek zijn om elkaar te ontmoeten en dat ze veel levendigheid brengen in centra. De horeca-ondernemers gaven aan dat terrassen belangrijk zijn voor hun omzet, zeker in dit post-corona tijdperk. Directe omwonenden van terrassen lieten ook een ander geluid horen: voor hen zijn terrassen soms een bron van geluidsoverlast. En sommige bewoners vonden dat de terrassen erg veel ruimte in hun directe woonomgeving innemen.”

Pieter: “Over de uitstallingen waren de meningen wat minder uitgesproken. Ondernemers en bewoners vinden het goed dat er reclame-uitingen in de openbare ruimte uitgestald mogen worden, zodat ondernemingen zichtbaar en vindbaar zijn. Het bleek vooral belangrijk dat er een vrij doorgang blijft voor bijvoorbeeld hulpdiensten of mensen met een beperking. In Oud-Rijswijk werd vooral gezegd dat alle borden niet teveel afbreuk mogen doen aan het historische straatbeeld.

We gaan nu met alle aandachtspunten aan de slag en stellen het conceptbeleid op. Na de zomer organiseren we opnieuw inloopbijeenkomsten, waar bewoners en ondernemers de kans krijgen op dit beleid te reageren.”

Nieuwsbrief
Deze website maakt gebruik van cookies voor het verzamelen van anonieme gebruikersstatistieken. Meer informatie