Menu

Producten

Gebiedsvisie en ontwerp

Sectorale visie en beleid

Onderzoek en veldwerk

Strategie en proces

Kennisbank

Projecten

Over ons

World wide web grootste winkelcentrum Randstad
Resultaten Koopstromenonderzoek Randstad 2016 bekend

Inwoners van de Randstad besteden bijna 12% van hun totale uitgaven aan producten bij webwinkels. Het world wide web is daarmee het grootste winkelcentrum van de Randstad. Dat is een van de conclusies uit het ‘Koopstromenonderzoek’ van de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.

Met bijna 32.000 Nederlandse pure webwinkels is internet het grootste winkelgebied van Nederland. De bestedingen bij webwinkels zijn in vergelijking met 2011 bijna verdubbeld. Inwoners uit de Randstad besteden 11,9% van hun uitgaven aan producten bij webwinkels. Voor de dagelijkse boodschappen gaat het om 1,6% van de totale uitgaven. Dit was in 2011 nog 0,8%. Voor de niet-dagelijkse aankopen (zoals kleding, elektronica, etc.) groeide besteding bij webwinkels van 11% in 2011 naar 21,6% in 2016. Naar verwachting zet deze groei door, aangezien vooral jongeren relatief veel online kopen.

Kleine en grote winkelcentra doen het goed
Consumenten zijn hun dagelijkse boodschappen dichterbij huis gaan doen. Hiervan profiteren vooral de kleinere winkelcentra. De grootste binnensteden versterkten, ondanks de toenemende rol van webwinkels, hun positie voor de niet-dagelijkse aankopen. De middelgrote winkelcentra tussen de 10.000 en 40.000 m² winkelvloeroppervlak (wvo) in wijken en stadsdelen hebben het het moeilijkst. Ook voor veel winkelcentra in de categorie daarboven, tussen de 40.000 en 60.000 m², zijn het zware tijden.

Winkelende toeristen in Amsterdam
In het Koopstromenonderzoek Randstad 2016 zijn voor het eerst toeristische bestedingen in het onderzoek meegenomen. Daarbij valt op dat de extra winkelbestedingen die het toerisme oplevert relatief beperkt zijn. Het toeristische bestedings¬saldo (€ 1,1 miljard) staat gelijk aan 2,6% van het totale bestedingspotentieel van de Randstad. Alleen Amsterdam is al goed voor ongeveer de helft van deze bestedingen (€ 580 miljoen). Hiermee is Amsterdam de absolute en uitzonderlijke topper in de Randstad. Toch kan ook in toeristische gemeenten, zoals de kustgemeenten, waar de eigen verzorgingsfunctie beperkt is toerisme een factor van betekenis zijn.

Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht
Het Koopstromenonderzoek 2016 is uitgevoerd in opdracht van de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. Het onderzoek biedt inzicht in het winkelgedrag binnen de drie Randstadprovincies. Aan het onderzoek hebben 100.000 huishoudens in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht meegewerkt. Provincies en gemeenten kunnen de cijfers gebruiken als onderbouwing van hun detailhandelsbeleid en –visies. Vandaag werden de resultaten op een drukbezocht symposium gepresenteerd.

Bijlagen:

Nieuwsbrief
Deze website maakt gebruik van cookies voor het verzamelen van anonieme gebruikersstatistieken. Meer informatie